تبدیل آب به سوخت هیدروژنی با الهام از عملکرد ریه

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، ورود آب به ریه افراد را دچار مشکلات بی شماری می کند. محققان دانشگاه استفورد با الهام از این موقعیت حاد پزشکی ، دستگاهی شبیه ریه ساخته اند که آب وارد شده را به سوخت هیدروژنی تبدیل می کند. 
زمانی که هوا وارد ریه انسان می شود، از یک غشای نازک عبور می کند. این لایه نازک اکسیژن هوا را استخراج کرده و آن را وارد جریان خون می کند. ساختار منحصربفرد ریه باعث می شود مبادله این گاز با کارایی فوق العاده ای صورت گیرد. 
ترکیب اکسیژن با هیدروژن منجر به تولید جریان الکتریسیته می شود و برخلاف سوخت های فسیلی که ضایعات مخربی دارند، تنها محصول جانبی این فرآیند آب است.
تولید سوخت هیدروژنی معمولا به این دلیل محققان را با مشکل مواجه می کند که عنصر هیدروژن به طور طبیعی در طبیعت وجود ندارد، ولی با تجزیه آب به عناصر تشکیل دهنده آن می توان به هیدروژن دست یافت.
ریه تولید شده توسط محققان دانشگاه استنفورد از یک فیلم پلاستیکی ضخیم تولید شده است. در لایه خارجی این فیلم منافذ کوچک ضد آب قرار دارد و پوشش داخلی پوشیده از نانوذرات طلا و پلاتین است.
این دستگاه اولین دستگاه تولید کننده سوخت هیدروژنی نیست؛ ولی با توجه به طراحی منحصربفردش می تواند گامی موثر در مسیر روش های تولید سوخت هیدروژنی باشد.
سوخت هیدروژنی یک منبع پاک انرژی است که امید می رود در آینده ای نزدیک منبع تغذیه تمام تجهیزات از خودرو گرفته تا تلفن هوشمند باشد. نتایج این مطالعه در نشریه Joule منتشر شده است.

منبع:سایت ایرنا

سه شنبه 4 دی 1397
بؤلوملر :